تغییر اندازه فونت:
به نشریه الکترونیکی شرکت مخابرات لرستان خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

سبک های مدیریتی

  
ریشه یابی بروز تعارض در سازمان
دلایل ایجاد تعارض در سازمان به سه دسته مجزا تقسیم‌بندی می‌شوند. بر این اساس این عوامل از نظر ارتباطی، رفتاری و ساختاری مورد بررسی قرار می‌گیرند. مدیران باید قادر به شناسایی نوع تعارض باشند تا به این ترتیب بتوانند در بازه زمانی کوتاه‌تری با آن مقابله کنند.
تمرکز ذهنی ابزار حفظ آرامش در موقعیت‌های تنش‌زا
تصور کنید که قرار است به‌زودی مهم‌ترین سخنرانی زندگی‌تان را ارائه کنید و قصد دارید بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطبان خود در این برنامه داشته باشید. چه احساسی دارید؟
ابزار‌های موفقیت مدیران: هوش همراه با روابط اجتماعی قوی
در گذشته، افراد باهوش به‌رغم نداشتن مهارت‌های اجتماعی، به عالی‌ترین رتبه در شرکت‌ها می‌رسیدند اما امروزه صرف هوشمندی کافی نیست و تضمینی برای دستیابی به مراتب درخشان در دنیای کسب‌وکار نیست. لازمه مدیریت، داشتن مهارت‌های اجتماعی است.
دلایل دعواهای کاری چیست؟
توافق نداشتن و مباحثه در محیط کار یک فرآیند سالم است. اما دعوا این‌گونه نیست. به همین خاطر است که دعوا با یک نفر در محیط کار، به اندازه دعوا با یکی از اعضای قدرتمند خانواده ناراحت‌کننده و دردآور است.
ابزار بهبود بهره‌وری از طریق ارتقای روابط
معمولا تیم‌های کاری، عوامل پیشروی در هر سازمان هستند. تفاوتی نمی‌کند که تیم کاری، یک تیم درون واحدی، تیمی متشکل از مدیران یا یک تیم پروژه باشد، مهم آن است که اعضای آن قادر باشند به‌طور اثربخش با هم کار کنند، در غیر این‌صورت عملکرد و بهره‌وری تیم دچار نقصان می‌شود که این موضوع برای هیچ‌کس رضایت‌بخش نیست.
ساختار تیم و اهمیت نقش مدیر
برخی مدیران معتقدند که حرکت به سمت رویکرد تیمی در محل کار منجر به عقب‌نشینی مدیر خواهد شد. گاهی اوقات این مطلب صحیح است، اما اگر مدیریت بر تیم موثر واقع شود، آنچه مهم است این است که ساختار تیمی و اتکا بر تیم هم‌چنان نیاز به مواردی از جانب مدیر دارد. در اینجا برخی نظرات در زمینه روش‌های همکاری مدیر در محیط‌های تیم‌محور ارائه شده است.
دلایل اهمیت فعالیت تیمی در سازمان‌ها
فعالیت تیمی به مدیران کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا بهترین استعدادهای کارکنان خود را شناسایی و آشکار کرده و بهترین نتایج ممکن را از طریق کار مشارکتی تحقق بخشند. فعالیت تیمی منجر به ایجاد روابط جدید میان افراد در محل کار می‌شود و مدیران را در کشف مهارت‌هایی که قبلا به واسطه انجام وظایف شغلی و در قالب شرح شغل قابل مشاهده نبودند، یاری می‌رساند.
3 عادت افراد انگیزه‌کُش
جیک یک جوان بسیار تیزهوش و پرانرژی است که شغل خود را در بخش بازاریابی یک شرکت نوآور تازه تاسیس در حوزه آکادمیک بسیار ایده‌آل می‌داند (این یک شرکت واقعی است، اما تمامی اسامی تغییر داده شده است.)
با مشورت‌خواهی، شرایط را به نفع خود تغییر دهید
چه چیزی در یک صورتحساب گران بیمارستان، یک معامله ملکی پردردسر و یک تست عملکردسنجی دلهره‌آور مشترک است؟ همه آنها را می‌توان با یک اقدام ساده حل و فصل کرد
تعهد کارکنان ابزار مهم بهره‌وری سازمان
به جرات می‌توان گفت «تعهد کارکنان» یکی ازجنبه‌های حیاتی بهره‌وری در هر سازمان است. شور و هیجانی که به کارکنان انگیزه حضور روزانه به محل کار خود می‌دهد به دو مقوله مهم فرهنگ محیط کار و تلاش‌های فردی و سازمانی برای جلب ایده‌ها و نوآوری‌ها برای رشد و توسعه هر سازمان است.
ابزار کاربردی توسعه فردی( IDP)
برنامه توسعه فردی یا (individual development plan )IDP ابزاری کاربردی برای توسعه کارکنان است. این برنامه تعهدی دوطرفه میان رئیس و مرئوس جهت حرکت در مسیر رشد فردی است. اغلب برنامه‌های توسعه فردی به‌عنوان محرکی برای توسعه رهبری سازمانی استفاده می‌شوند.
ارزیابی 360درجه ابزار توسعه‌ای کارکنان
آیا قصد شما این است که کارکنانی شاداب‌تر، فعال‌تر و موثرتر در محیط کاری داشته باشید؟ یا ممکن است تصمیم گرفته باشید به‌طور کاملا محترمانه عذر بعضی از همکارانی که عملکرد غیرقابل قبولی داشته‌اند را بخواهید؟ یا اینکه به دنبال آن باشید تا کارکنان کلیدی در سازمان با آگاهی هرچه بیشتر نسبت به نقاط قوت و ضعف خود در مسیر توسعه فردی حرکت کنند.
تاریخچه مدیریت کیفیت وبهره وری
قدیمی‌ترین شکل استفاده از کیفیت به 3000 سال پیش بر می‌گردد. زمانی‌که بابلی‌ها از واحدهای استاندارد برای توزین و یا اندازه‌گیری کالاها به صورت توافقی بین هم استفاده می‌کردند. در قرن یازدهم در انگلستان قانون اصناف حق بازرسی کیفیت کالاهای ساخته شده را به بازرسان کار می‌دهد تا بدین وسیله در مورد آنهایی که محصولات آنها مطابق با کیفیت نیستند اعمال تنبیه کرده و در مورد کالاهای خوب مهر تائید بزنند.
آشنایی با نظام «پنج اس»
«پنج اس» یا 5S یکی از مباحث عمده در مدیریت ژاپنی میباشد که ابتدا در ژاپن و سپس در سایر کشورها به کار گرفته شده است.هدف 5S به بیانی ساده، سامان دادن، نظم و ترتیب، پاکیزه سازی، هماهنگی و ایجاد انضباط در محیط کاری است. 5S، به عنوان موثرترین رهیافت و ستونی استوار در ساختمان عملیات اصلاحی و بهبود بهره وری شناخته شده است که با اجرای این اصول در صنایع و سازمانهای مختلف تجاری، صنعتی و خدماتی موجب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از سرمایه نیروی انسانی و زمان انجام کار، افزایش کارایی و در نهایت سوددهی بیشتر سازمان می‌شود.
تفکر سیستمی و سیستم های متفکر‌
در این نوشتار ابتدا تعریف ساده ای از سیستم ارائه می شود و انواع سیستم های شناسایی شده (مکانیکی، ارگانیکی و اجتماعی) تشریع می شوند. بسته به اینکه یک بنگاه اقتصــادی از زاویه کدامیک از انواع این سیستم ها دیده شود، نحوه مدیریت آن متفاوت خواهدبود. بنابراین، سیر تکامل مفهوم یک بنگاه اقتصادی از مکانیکی تا اجتماعی و پیامدهای تلقی آن به صورت سیستم اجتماعی موردبحث قرار می گیرد. همچنین پیامدهای جدا در نظر گرفتن اجزای بنگاه اقتصادی (که معمولاً چنین برخوردی با آن می شود) و مدیریت تحلیلی (ANALYTIC) در مقابل مدیریت ترکیبی SYNTHETIC تشریع می گردد. سپس سیر تحول نگرش به یک سیستم اجتماعی از مدیریت تا رهبری آن بیان شده است، اشتباهات متداولی که مدیریت سیستم درحل مسائل مرتکب می شود و روش تلقی یک مسئله به صورت کلاف پیچ در پیچ بیان خواهدشد. سرانجام چگونگی برخورد با مسائل وکلافها و ویژگیهای هریک بخش آخر نوشتار حاضر را تشکیل می دهد.
مدیریت اخلاق در سازمانها
مدیریت اخلاق : عبارتست از شناسایی و الویت بندی ارزشها برای هدایت رفتارها درسازمان ( Managment) . سازمانها باایجادیک برنامه مدیریت اخلاق می توانند اخلاقیات رادر محیط کار مدیریت کار کنند.برنامه های اخلاق به سازمانها کمک می کنند تا بتوتنند درشرایط آشفته عملکرد اخلاقی خودراحفظ کنند.امروزه مدیریت اخلاق یکی از زمینه های علمی مدیریت به شمار می رود که دارای رویکردی برنامه ای وچندین ابزار علمی است.این ابزارها عبارتنداز: کدهای اخلاق ، کدهای رفتار،خط مشی ها ورویه ها ، روشهای حل معضلات اخلاق و آموزش .
موانع تفکر سیستمی
تفکر سیستمی نوعی نگاه به جهان هستی و پدیده‌های آن است. این شیوه تفکر، روش‌شناسی مؤثری را برای سیستم‌های اجتماعی- فرهنگی در محیط آکنده از آشفتگی و پیچیدگی ارائه می‌دهد. در تفکر سیستمی، صرفاٌ به اجزاء و جزئیات یک سیستم نگاه نمی‌شود بلکه چگونگی تعامل بین اجزاء و نیز برهم‌کنش اجزاء و محیط بررسی می‌شود. موانع و عواملی سبب می‌شود انسان‌ها از تفکر سیستمی دور شوند. تفکر سیستمی تفکری کل‌نگر است در حالی که تکیه صرف بر جزء‌نگری، امکان فهم الگوهای حاکم بر پدیده و سیستم را از بین می‌برد.
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پیام لرستان ( روابط عمومی شرکت مخابرات لرستان) می باشد.